Neem nu contact op

Gebruik het formulier hiernaast om via email contact op te nemen. 

U kunt uiteraard ook telefonisch contact openemen op 0617381354.

Naam *
Naam


Welsum
Netherlands

0031617381354

Incompany Digital Flow tilt uw bedrijf naar de digitale next level middels een passende digitale strategie, meetplan, incompany training en coaching.

10420121_10152585714573666_2719626732944704300_n.jpg

Over Menno Braakman

Hi!

Ik vertel je graag iets meer over mezelf. Dan krijg je een beter idee wie ik ben en waar mijn kennis en ervaring ligt.

Lifestyles en Communities

Al sinds mijn eerste studie ontwikkelde ik een bovenmatige interesse in marketing en dan met name in hoe groepen mensen elkaar beïnvloeden. Ik raakte gefascineerd door groepsgedrag. Mensen voelen zich soms tijdelijk onderdeel van een groep, soms altijd. Dit lijkt dan meer op een lifestyle. Denk bijvoorbeeld aan een skater of surfer, of een softwaredeveloper in Silicone Valley. 
Het blijkt dat hoe meer iemand zich onderdeel voelt van een groep, hoe meer kenmerken van die groep deze persoon overneemt. Denk aan taalgebruik, gebaren, normen & waarden, helden, kledingstijl, politieke voorkeur, merken. Hoe beter je als merk de dynamiek van deze groepen en lifestyles kan doorgronden, hoe beter je daar je merk en marketingstrategie op kan afstemmen. Of juist kiezen om op een bepaalde groep juist niet te focussen.

Social Media in de bedrijfsstrategie

Tijdens mijn master in General Management aan de Business Universiteit Nyenrode, kwamen de social media platforms op. Hyves, LinkedIn, Friendster werden steeds populairder. De offline groepen, communities en lifestyles konden nu ook online contact maken, interacteren en creëren. Dit was niet alleen zeer waardevol voor bedrijven en merken. Ik was er vooral van overtuigd dat dit een belangrijke stap was in de richting waar "het internet" voor bedoeld is. Ik besloot mijn scriptie te schrijven over de kansen die social media bieden voor bedrijven. Het bracht me bij mijn eerste werkgever KREM (later overgenomen door eFocus). Ik kreeg daar de kans om naast het ontwikkelen van websites als projectmanager, een consultancytak op te zetten gericht op corporate social networking. We organiseerden de eerste congressen in Nederland over social media en pioneerden met het opzetten van een social media strategie voor verschillende bedrijven.

Frisdrankjes over de hele wereld

Ik besloot na drie jaar om aan de klantzijde, bij Orangina Schweppes International, als Digital Global Lead mijn kennis en ervaringen toe te passen. Het is geweldig om niet alleen strategie te ontwikkelen, maar ook om daar draagvlak voor te realiseren en de strategie uit te rollen. We ontwikkelden nieuwe websites voor Orangina, Schweppes en Oasis. Campagnes op drie continenten tegelijk. Facebook apps waarbinnen we branded engagements creëerden. Een snelle reactie op een nieuwe Facebook functionaliteit zorgde voor een enorm succes voor Schweppes. We creëerden een Facebook App waar over de hele wereld over werd gesproken en gebruikt. En niet één keer, maar een heel jaar lang! Het bezorgde Schweppes veel exposure, een sympathiekere en moderne merkperceptie en meer trial purchases! Ik werd genomineerd voor Marketing Talent Of The Year. Dit resulteerde in een prachtige tweede plek in de finale presentatieronde.

Freelance Social Media Strateeg

Mede door deze exposure werd ik steeds vaker gevraagd om advies. Na een aangekondigde focus op salespromoties versus bouwen aan merkwaarde bij Orangina Schweppes International, besloot ik om eerst 1 dag in de week, en later full time, als freelance social media strateeg aan de slag te gaan. Ik werkte social media strategieën uit voor Business Universiteit Nyenrode, V energy drink, Scania Benelux, Prescan, Chiesi, klanten van reclamebureau Alta, startups onder de vleugels van Brooklyn Ventures. Ik ontwikkelde een communityconcept met nieuwe verdienmodellen voor de RAI Amsterdam en dochteronderneming RAI Langfords.

Media 

Zowel bij Orangina Schweppes International als daarna, kwam ik erachter dat een sterke combinatie tussen je eigen kanalen en media en betaalde media essentieel is. Ik besloot het (betaalde) mediavak te leren bij M2Media, een onafhankelijk Nederlands Mediabureau. Hier kreeg ik de kans om zowel een digitale afdeling te leiden als het vak te leren en klanten van M2Media te adviseren over een optimale combinatie tussen eigen kanalen/media, betaalde media en verdiende media (Free PR). Ik werkte 2,5 jaar voor grote merken als wehkamp.nl, Rituals, LeasePlan, Radio538 Groep, Univé en de Jaarbeurs (VNU). En ook voor prachtige bedrijven als Dierenpark Amersfoort, Hogeschool Saxion, Eiffel, de Welkoop, Oogziekenhuis Zonnestraal en Huidtherapie Dermicis. Ik mag me ondertussen ook specialist noemen op het gebied van goede doelen na verschillende campagnes voor de Hersenstichting, de Nierstichting en KWF (en kanker.nl).

Vrijwilligerswerk

Naast mijn betaalde werkzaamheden, help ik graag organisaties die goede dingen doen. Denk hierbij aan Theo Jeukens Kindernumerologie, Stop Pesten Nu, Pestweb, Dag van het vergeten kind. Hier haal ik ontzettend veel voldoening uit!

Nu

Het is nu tijd voor Incompany Digital Flow. Met veel kennis, ervaring en vooral passie en enthousiasme adviseer ik bedrijven over een passende digitale strategie en train/coach ik de online en marketingmedewerkers. Van multinational tot het MKB kan ik uitstekend helpen. Ik heb met grote tot hele kleine budgetten gewerkt. Ik ben wel altijd realistisch en direct over de haalbaarheid van digitale plannen. In mijn advies ben ik kort, krachtig, direct, maar niet voordat ik goed heb geluisterd naar wat er binnen uw organisatie speelt en bekeken wie uw klant precies is.

Ik zou graag meer voor uw organisatie betekenen. Neem vooral contact met mij op!